certificeringer

dk  de  greenland  faer

37 HK Bladt Diesel i Luna 26 fra Vejle

37hk-jorn

37 HK Bladt Diesel i Jørn Rosendals Luna 26 motorsejler fra 1978

film reel small

Jeg er den lykkelige ejer af en Luna 26 motorsejler fra 1978, og den tidligere motor i båden var en BMC 42 hk diesel, der var lige så gammel som båden.

Igennem de sidste par år har jeg set på ny motor, idet jeg jo var klar over, at min motor nok sang på sidste vers. På bådmesse i Fredericia så jeg på Bladt motorer og fik en snak med Peter Bladt. Jeg var måske lidt skeptisk – var den nu lige så god som en motor, fra de kendte fabrikker. Hvordan kunne det lade sig gøre for Peter Bladt, at få fabrikeret en motor, der næsten kun kostede det halve. Der var imidlertid syn for sagen – den udstillede motor så godt ud, og Peter Bladt overbeviste mig om, at det var et rigtig godt køb.

   

billede 2ok billede 3ok

Efter sommerferien i 2011, hvor olien stod ud alle steder på min gamle motor, kontaktede jeg Peter Bladt, og valget faldt på 37 hk Bladt diesel. Hvis jeg kørte til Rødekro, kunne jeg få motoren forevist og jeg kunne også få den startet op. Det lød jo rigtig godt, og efter demonstrationen var jeg overbevist om, at det var en Bladt diesel, jeg skulle have.

billede 4ok

Med hjælp fra en kammerat har jeg installeret motoren. Jeg har under denne proces været i telefonisk kontakt med Peter Bladt, der altid var parat til at drøfte løsningsmodeller, hvis der var noget, jeg var i tvivl om.  Jeg var nødt til at sætte motoren vandret hvilket gjorde, at jeg var nødsaget til at bygge en Hydrodrive ind. Det hydrauliske gear har et dejligt blødt træk og tilkobling.

billede 5ok billede 6ok billede 7ok billede 8ok

Stor var min forventning, da jeg i maj måned fik båden i vandet og startede motoren. Peter beregnede poppelen og kom frem til at jeg skulle have en 17 x 12 monteret, for at få et godt pæletræk og udnytte motorens store drejningsmoment. Den går imidlertid som en drøm og slår ikke et slag forkert – ved max. hastigheden på 2700 omdrejninger går den 8 knob, og ved 1800 omdrejninger går den 6 knob. Den trækker utrolig godt, og det gør også havnemanøvren nemmere, idet der er hurtig acceleration. Støjmæssigt er der ingen ændringer i forhold til tidligere, men den går bare så jævn.  

billede 9ok

Tak til Peter Bladt for god og kompetent vejledning og for at have været en god sparringspartner, når jeg løb ind i problemer ved isætningen af motoren. Ved opstarten blev jeg guidet godt gennem telefonen, så alt forløb perfekt. 

Jeg ser trygt frem til sommerens sejlads. 

Med sejlerhilsen
Jørn Rosendal
Vejle