Motorer, der passer til danske både
De fleste danske både er displacement-både, dvs. de kan ikke sejle hurtigere i knob end vandlinjens længde i meter. - Den type både sejler bedst med langsomtgående motorer.
En sådan motor skal have en større cylindervolumen for at yde samme HK som en hurtigtgående. - BLADT DIESEL har markedets højeste cylindervolumen i forhold til HK-ydelsen.
Fordelene ved en langsomtgående motor er nemme at få øje på: Hvis en motor har max. 3600 omdr./min. og en BLADT DIESEL har max. 3000 ordr./min., starter de begge på ca. 800 omdr./min. BLADT DIESEL har således fra 800 til 3000 = 2200 at levere max. HK. Til sammenligning skal den hurtiggående motor bruge fra 800 til 3600 = 2800 omdr..
Det gør, at når en BLADT motor sættes i gear, trækker den i tomgang allerede som en hurtiggående ved 1400 omdr. - Ved 1400 omdr./min. som hurtiggående ved 2000 osv..
Og dermed ved max. 3000, som en hurtiggående ved 3600 omdr.
Eller med et andet billede: Hvis en traktor og en motorcykel begge yder 40 HK, men hver især kun har 1 gear til rådighed, så er motorcykel-motoren mindre og lettere, men skal op i højere omdrejninger for at yde de samme HK som traktoren. - Traktoren er så at sige klar fra starten.
Hos de fleste producenter bortfalder garantien, hvis motoren ikke er sat op, så den kan nå sit max omdrejnings niveau, minus 100-200 omdr..
Forklaringen er: Hvis motoren er sat op til at yde sin højeste fart ved 2500 ud af 3600 omdr, så bliver motoren ikke kølet ... eller allervigtigst: smurt ... optimalt. - Motoren yder maximalt, men olietrykket er ikke optimalt: Olie-filmen på de vitale dele er mangelfuld, og der pumpes ikke tilstrækkeligt med kølevand gennem systemet.
Hvad betyder det for dig
Din båd bliver nemmere at manøvrere med, da motoren ikke først skal bygge omdrejninger op for at få kræfter til at udføre den ønskede handling.
Da motoren ikke kun bruges til at drive båden frem, men også til at bremse, er det af stor betydning, at man har et godt træk begge veje. – Blot skal du sørge for, at du har en propel der passer til motoren.
Mange kompenserer for det manglende bundtræk ved at købe en motor med flere HK.
En BD med 27 HK har et bundtræk, der sammenlignet med andre konkurrenter, ofte skal op på 35 HK for at have det samme træk. Det gør ikke kun motoren dyrere men også tungere, og den fylder typisk mere i båden.
Endelig har man som regel ingen glæde af de sidste HK, da båden som sagt har sin max.-hastighed (knob = længde). – Du kan ikke øge farten væsentligt ... kun forbruget!
Med en BLADT DIESEL får du de afgørende fordele:
- Motoren trækker rigtigt fra start
- Motoren er ikke overdimensioneret i forhold til bådens max.-hastighed
- Motoren støjer og forbruger mindre.