Hvorfor montere Bladt Diesel hydraulisk gear på motorer fra 32 hk?
Grunden er den, at Hydraulik gear er meget mere brugervenlig og slidstærk!
Mange forveksler hydraulik-gear med en converter eller en hydraulisk pumpe. For at komme den misforståelse til livs, forklarer vi her hvordan gearet relt virker.
Der sidder 2 koblinger i gearet, 1 til frem (rød ) og 1 til bakgear (gul).
Den indgående aksel bliver trukket af motoren, der også trækker en lille oliepumpe. Trykket fra oliepumpen bruges til at trykke koblingspladerne sammen med – henholdsvis 1 af gangen, alt efter om den står i frem eller i bak. Når koblingen presses sammen, begynder den udgående aksel, der trækker propellen, at rotere (ligesom når man slipper koblingen i en bil) i den retning, som hvor koblingen får olietryk (presses sammen).
I en bil er det fjedre, der presser koblingen sammen, i modsætning til PRM 150, hvor det er olietryk der presser koblingspladerne sammen. Skifter man retning, fjerner man trykket fra eks. kobling rød til kobling gul . Den udgående aksel skifter straks drejningsretning. Fordelen ved dette er, at der ikke er noget tandhjul, der først skal gå i indgreb med den kendte ”klonk”-lyd til følge. Man kan frit skifte fra frem til bak uden nogen mislyd, og man behøver ikke at vente på, at propellen står stille, før man skifter.
Man kan i princippet sejle for fuld kraft frem og så skifte i bakgear, uden der opstår nogen skade på gearet, da det bare koblingen der ofrer sig, ligesom når man sætter i gang med en bil. Dette gør manøvreringen med en båd til en leg. Ydermere er der også sikkerhed forbundet med dette, da propellen jo som bekendt er den eneste bremse, man har ombord, hvis man skal undgå en nødsituation. Gearet bruger ikke nogen nævneværdig kraft i forhold til manuelle gear i brug, da der kun er det forholdsvist lille olietryk til forskel, som gearet skal bruge til at holde koblingspladerne sammen.
Hos BLADT DIESEL er det hydrauliske gear standard fra 32 hk og op. Hvis du vil undgå at sammenligne ”pærer og æbler”, så spørg efter merprisen på et hydraulisk gear hos evt. konkurrerende udbydere. Prisforskellen vil ofte ligge på omkring 10.000 kr. og mere. Hos os får du det med uden ekstra beregning.