58 HK i Ejvind 27 fra Kerteminde

Jeg hedder Bjarne, og er erhvervs fisker, på det gode skib HAVFRUEN fra Kerteminde. Jeg havde en ældre diesel motor i min båd. Da jeg bruger min båden ca.1800 timer om året, og det er mit levebrød, var det meget vigtigt for mig at finde en ny motor, der fungerede lige så godt, som den gamle.

BLADT DIESEL:

Jeg fandt Bladt Diesel gennem en brochure, der var hængt på min båd.

Købs oplevelse:
Fruen og jeg kørte efter en behagelig telefonsamtale til Stepping. Vi fik en god snak med Peter, og vi følte os straks i gode hænder. Efter et par timer var handelen i hus.

Jeg havde store krav til motoren. Motoren skulle have et godt drejningsmoment + et godt pæle træk.

Jeg fisker meget tæt på beton pylonerne(ned til 4 meter) ved Storebælts broen, og det sker at der kommer et stort skib op gennem Storebælt, og så må jeg skynde mig væk i en fart, for ikke at blive slynget ind i betonpylonerne af dønningerne.

Gear og trækkraft:
Pæle træk og et godt gear, var altafgørende for mig. Jeg havde ikke selv haft støre ambitioner, end at komme op på den fart, som jeg skød med den gamle motor. Nemlig 6.3 knop. Peter anbefalede at gå ned i reduktionen på gearet, 2.73:1 delvist for at få mindre akselstøj, og pga. mindre omdrejninger og for at jeg kunne få en større propel på som kunne gribe fat i mere vand, både ved langsom fremdrift og ved høj fremdrift. Det har vist sig at jeg i dag kan sejle 1 knop hurtigere end før, båden trækker godt fra når jeg sætter i gear og hele vejen op til den fart jeg steemer på, så mine krav er opfyld til fuld tilfredshed.

Er der motor støj:
I forhold til min tidligere motor, er støj niveauet faldet markant.

Vibrationer:
Før i tiden ville min kone gerne med mig på en tur ud i ny og næ. Men hun blev desværre syg på grund af alle rystelserne med den gamle motor. Så det var et stort ønske fra vores side. at motoren meget gerne skulle være vibrations fri, eller så godt som muligt. Peter forslog mig et pyton drive, hvilket jeg efter en del overvejelse besluttede mig til. Det sammen med gearets lave reduktion (aksel omdrejninger), det gør at jeg i dag oplever at rystelserne stort set er væk. Det er en markant forbedring, eftersom jeg tilbringer så mange timer i båden (ca. 150 om måneden), så gode arbejdsforhold er altafgørende for mig.

Efter handlen:
Som køber har vi været meget glade for at alting skulle være tilfredsstillende for mig. Lige fra starten af har jeg følt at der er blevet taget hånd om min opgave også om ting der rækker langt ud over motor delen af BLADT diesel, både før og efter vi har købt motoren. Jeg har været meget glade for at Bladt efterfølgende har ringet os op flere gange, for at høre hvordan det går, og det har for mig været en stor glæde og positiv oplevelse.

Konklusion:
Set i lyset af motorens pris og mine oplevelse med BLADT DIESEL, er jeg meget tilfreds. Mine anbefalinger skal ses i lyset af, at jeg pt. har sejlet 250 timer med den nye motor. Hvilket nok vil svare til 2-3 års sejlads for en lyst sejler. Jeg kan af den grund ikke endnu kommentere på motorens holdbarhed, ud over det jeg har oplevet ind til nu. Men da den ikke har hostet en gang forkert, ser jeg kun positivt på fremtiden med den som arbejdskammerat.

Min anbefaling:
Ud fra mine oplevelser indtil nuværende tidspunkt ville jeg købe en Bladt Diesel, hvis jeg solgte min båd i morgen og købte en ny, hvor jeg manglede en motor i. så ja, fra mit nuværende syn ville jeg klart selv købe BLADT DIESEL igen.