Fordel Bladt Diesel

Fra den tocylindrede med 14 hk til den sekscylindrede med 200 hk: Vi har den rigtige Bladt Diesel til din båd!

Med vores Bladt-dieselmotor har du en fordel lige fra starten. Dette gælder især for ejere af deplacementbåde - og dermed størstedelen af fritidsbåde i Nordeuropa. For fortrængningsbåde gælder det arkimediske princip: Den maksimale hastighed målt i knob afhænger i høj grad af skrogets længde ved vandlinjen. Selv superstærke motorer med mange hestekræfter kan ikke ændre dette, båden bliver ikke hurtigere. Med dette in mente har vi udviklet Bladt Diesel. Sammenlignet med benzinmotorer har vores enhed en større slagvolumen - og leverer maksimal effekt ved betydeligt lavere omdrejninger. Således udvikler vores diesel allerede ved 800 omdrejninger i tomgang den samme trækkraft som en benzinmotor med høje omdrejninger og en tomgang på 1400 omdrejninger i tomgang.

Valg af bådmotor

Motorudstyr

Vi tilbyder dig et bredt udvalg af Bladt-dieselmotorer - med to, tre, fire og seks cylindre. Alle vores motorer har direkte indsprøjtning og en vandkølet udstødningsmanifold i rustfrit stål. Desuden er alle Bladt dieselmotorer som standard udstyret med en marineinstrumentkonsol. Denne konsol omfatter temperaturmåler, voltmeter, omdrejningstæller med digital timetæller, olietryksmåler, tænding, en alarmknap og fire meter ekstra kabel. Til alle vores bådmotorer tilbyder vi hydrauliske og også mekaniske PRM NEWAGE gearkasser af højeste kvalitet. Til alle PRM NEWAGE gearkasser tilbyder vi også dæmperplader for at reducere støjen fra gearkasserne. Dæmperpladerne er nemme at montere på svinghjulet og har vist sig at være meget pålidelige.

Støj og vibrationer

Med

Motoren kan monteres i en mere vandret position, på grund af kadan led der kan bøjes op til 8 grader på hver kardan, totalt 16 grader. Udover dette gør det let at installere motoren, da det ingen tilpasning kræver, opnår man også en permanent tilpasning, da Hydradrive følger motoren, når den sætter sig i motor ophænget (se B ) Man opnår også en bedre plads udnyttelse, samtidig med en dramatisk reduktion af vibrationer og støj.

Ved brug ad Hydradrive overføres kraften ikke længere gennem motor ophængene. Akslen bliver spændt fast i et trykleje og kraften bliver nu overført direkte i skroget, gennem gummi ophæng i lejebukken ( se C ) Fra tryklejet til motoren er der ikke længere et tryk og motoren kan nu stå og vugge i gummiophængende på det blødeste punkt, Derved bliver op til 50% af vibrationerne / støj reduceret.

 

Uden

I traditionelle installationer skal tilpasningen af skrueakslen med motoren være præcis og  underkastes periodiske vedligeholdelse. Ved  direkte montering overføres et højt niveau af vibrationer til skroget, selv når det er perfekt monteret og afstemt med motoren.

Propellens kraft bliver skubbet op gennem akslen og trykker med det antal hk  motoren yder, direkte på motoren gennem gearet. Gummiophængende bliver derved trykket fremad, så de bliver hårde på forkanten ( Effekten er den samme som når man står på hælen, i et par bløde sko) vibrationerne bliver derved overført til skroget og forplanter sig derved i hele båden ( se A )

megafon2Skrogets form gør at vibrationerne omdanner skrogets til en stor megafon/ højtaler, hvor vibrationerne bliver omdannet til lyd, der kastes opad og ind mod skrogets centrum pga. skrogets tragt lignende form. Ligs som når man taler i en megafon.

Foruden støj, kan vibrationerne give ubehag, kvalme, hovedpine, søsyge, når man bliver vibreret over længer tid.

Læs mere om her.

Kølesystemer

Kølesystem med ferskvand og havvandskøling

Bådmotorer har et unikt salgsargument, når det gælder køling: Der bruges to kølesystemer til at forhindre overophedning. Ud over ferskvandskølesystemet anvendes der også havvandskøling.

Ferskvandskølesystemet er et lukket system med flere varianter. Den mest anvendte variant er varmeveksleren, som fungerer på samme måde som køleren i en bil. Her sænkes motorkølevæskens temperatur i en varmeveksler, som igen afkøles af havvand, der konstant pumpes forbi. Motorkølevæsken cirkulerer derefter tilbage til motoren. Havvandet ledes ud gennem udstødningen - og køler desuden udstødningsrøret og den slange, der er monteret på udstødningen. Sammenlignet med havvandskøling er lukkede kølesystemer mere komplekse, men de har en række fordele. F.eks. er motorslitagen lavere på grund af den konstant reducerede driftstemperatur, og motorens levetid forlænges på grund af bedre korrosionsbeskyttelse.